ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

Lättridna eller svårridna hästar ?

2010-12-18 13:21:49 / 8 kommentarer ..


En sak som jag stör mej väldigt på är folk som tror att andra har lättridna hästar, som tkr att de inte är så konstig att de går bra för dom för att de är deras hästar som gör jobbet. Men Det finns inga "lättridna hästar" . Klart att de finns hästar som är mkt lättare än andra hästar, men till 99,99% beror det på ryttaren om hästen går bra elr ej.
Min ponny, Smirre, räknas väl som en "lättriden häst" bara för att han har gått ganska högt upp i dressyr, är bra utbildad, har vunnit ganska mkt och är lydig.
Men även fast han är lydig så är han inte lätt att rida! Blir ganska så sur när man får höra att folk tkr han verkar lätt att rida och att de är ju inte konstigt att vi vunnit ganska mkt för de är ju bara att åka på honom. 
Man blir ganska arg när man får höra sånt när man kämpat sej till ngt. Ja menar verkligen kämpat och lagt ner många timmar bakom resultatet och sen kmr ngn och tkr att de är bara o åka på honom ?
 
Men då är de väl superlätt för Edward att få Totilas att gå sådär fint med ? Totilas är ju oxå lydig. De är kanske är bara för Edward att åka på Totilas för hästen gör jobbet ?
Nej skulle inte tro de va? Tror nog att alla hästar måste man jobba som sjutton för att få o gå sitt bästa.

Tänk till lite, hur kul skulle de kännas för dej om du hade verkligen kämpat och lagt ner många timmar för att få din häst till den du vill. Till att få den att funka.
Samma när jag hade Puff. Precis ibörjan så gick allt skit för oss, han vill verkligen inte bjuda på nångonting! När jag jobbat som sjutton varje dag på att han skulle lyssna. Då efter ca 1-2 år började han gå i rätt form och jobba och inte kämpa emot längre. Ja då var han plötsligt lättriden ? Bara för att han hade börjat gå bra .
Blev så sur när jag faktist hade blivit placerad i en dressyrtävling. Puffs första i dressyr t.o.m, och så hade ngn sagt att de var inte så konstig för han var ju lättridne / de var bara att åka ?

Vart jag vill komma med de här inlägget är att ingen häst är lättriden. Tänk på hur mkt man lagt ner. Vet inte hur jag ska förklara men. När man ser ngn som står där på prisutdelningen med en blå-gul rosett så ska man veta hur mycket man lagt ner för att man skulle kunna stå där!
Man ska veta hur mkt jobb som faktist gett resultat innan man säger att " de var ju inge konstigt att h*n vann "








Tänk på  de nu hur mkt jobb jag faktist lagt ner för att få Smirre och gå sådär bra.

(kanske överreagerar lite nu, ni får ursäkta om jag låter sur)

Kommentarer

Helt rätt Irma!

Men sen är ju somsagt Smirre vääääldigt välriden, och då blir de mycket lättare, och han är liksom ''lösgjord i kroppen'' och han är van och gå i form liksom, då blir de ju lättare. Men det är ju ofc inte så att man bara kan åka. Men Cactus gör inget i dressyren gratis, men smirre är mer asså jag vet inte vad man ska kalla de haha. Men alla hästar är ju svåra på olika sätt :)

2010-12-18 13:33:33

Sv; Men cactus är liksom stel i kroppen, men har man ridit ett litet tag mjuknar hon, men hon gör ju ingenting hon inte måste :)

2010-12-18 15:43:12
Petra - Tävlingryttare mot toppen! http://ponnyknodd.blogg.se/

Håller helt och hållet med. Jag har oxå en häst som de gått bra för mej på tävlingsbanorna, och det snackas väldigt mkt om min häst. Så tråkigt när man får höra det ... :(

2010-12-18 17:19:37

helt rätt! det har tagit mej 1 år att få birk att ens kunna söka sig mer neråt, när vi köpte honom gick det inte att få honom på tygel han hade inte rätt muskler för att orka jobba och ryttaren måste jobba bredvid hästen för att orka rida den. birk går det inte att bara åka på men man får så mycket mer gratis på en lite mer välriden ponny om man lärt sig rida en lite segare ponny :)

2010-12-18 18:02:06
Julia

Irma det här kommer du få höra många gånger om att vår lilla Smirnoff är Lättirden!

Och ska jag berätta varför som säger sånt, för att dom är AVUNDSJUKA!!!

Jag har fått hört samma sak alla år jag har haft Smirnoff, och de va fan inte kul, när jag kämpat varje dag i 3år med att få honom att bli så fin som möjligt, och nu fortsätter du mitt arbete! och DU gör det BRA!



Alla som säger att han är välriden har rätt, och det är för att både Irma och jag har varit noga med rätt tränare och rätt utbildning på honom!



Jag är iaf så jäkla glad när du vinner och det går bra! För det är du och Smirnoff värda! :)

2010-12-18 18:30:22

jadu, kan bara säga en sak:

hästen går inte bättre än ryttaren rider.

men vissa hästar är snällare och gör som dem borde fast ryttaren gör fel. och bara för att hästen är välriden betyder inte det att det är lätt. snarare tvärt om. en välriden häst lyssnar bättre och gör då fel om du gör fel. en häst som inte är lika välriden kan man göra mycket fel, men den lyssnar ändå aldrig annars så varför lyssna då?? och det beror också helt på vilken som rider. och om hästen gillar ryttaren eller inte. charlie som vi hade gick alltid hur bra som helt med felicia. och väldigt bra med mig, men kunde knappt gå med då många andra, det berodde på hur man red. angus går bäst med mig, kan vara för att han bara va riden i 6 veckor när jag fick honom och utbildat honom helt själv.

jag kanske inte är rätt person att diskutera det här. jag kan rida vilken häst som helst och tycker aldrig det är svårt, det är bara försöka och låta det ta sin tid. ingen idé att bråka med hästarna, man kan aldrig vinna en dragkamp mot ca ½ton.

2010-12-18 21:02:07

Du har verkligen en superfin ponny! :)

2010-12-18 22:12:37

Jag vet hur det känns

Alla tror att bara för att Spader är gammal ridskolehäst så kan hon allt och det är därför det går bra för oss. Jag kan alltså inte rida men min häst kan alla rörelser så jag behöver bara följa med. När jag igentligen har fått kämpa som f*n med henne. Hon kunde inte gå i frm osv. dom är bara avensjuka du rider din häst jätte bra och jag gillar ditt inlägg! ;D

2010-12-19 12:57:41
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!