ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

ridsporten - flera olika grenar.

2010-11-19 19:00:09 / 4 kommentarer ..


Ridsporten, Elr ja "hästsporten" har ju flera olika grenar. De finns dressyr, hoppning,körning,distans,galopp mm.

Tänkte skriva vad jag tycker om alla olika grenar elr vad man säger :)

Börjar med Hoppning:
Hoppning är ju de dom flesta håller på med. Och jag älskar hoppning! de är ju så kul! Man vet aldrig om man kommer komma gåendes utfrån banan för att man har ramlat av eller om man kommer komma utskrittandes från banan hörandes " Och ekipaget tar ledningen". De är de som är så roligt. Man vet ALDRIG vem som kommer vinna elr vem som kommer komma sist. Sen älskar jag ju självklart hoppen. Känslan när man kommer mot ett hinder, oavsett höjd/svårighet, och man känner att man klarar de. Att de kommer bli ett perfekt språng. De är en sån känsla så ja :)
Men jag vet inte, de är ändå inte hoppning som jag tycker allra mest om,,, Venne vad de är. Men jag tycker helt enkelt inte att de är allra roligast.
Roligt äre ju - men inte allra roligast!


Fälttävlan :
Jag har bara ridit riktig terräng 2-3 gånger,  (jag kallar inte att man har hoppat stockar ute i skogen riktig terräng)
Men de är heltklart de roligaste jag gjort! De är en sån känsla att dundra fram över en äng och se stocken som ligger där mitt på ängen, korta upp galoppsprången en aning, närma sej hindret och känna att hästen verkligen bjuder mot de, klara hindret och sen dra på galoppen till max innnan man ser nästa hinder osv. Jag hoppas verkligen att jag kommer att lyckas tävla de med Smirre :)
Sen är ju fälttävlan inte bara terräng, utan både dressyr och hoppning. Och de är ju just de som gör den allra roligast. Här kan man inte bara ha tur som man kan ha i hoppning, eller snyggaste ponnyn som kan höja % i dressyren. Utan den måste ha allt!
De är de som gör fälttävlan så roligt!

Dressyr :
Vet att jag sa att terräng var de roligaste jag gjort. Men Dressyr ligger väldigt högt upp på listan de med!
Jag vet inte, men jag har nog alltid tyckt att dressyr har varit de roligaste. Fram till att jag red terräng dvs.
I dressyr måste man kunna rida för att de ska gå bra! I Hoppning är de egentligen till 80% tur om man kommer till plac. Den bästa i hoppning kunde ha otur med en bom och kom då sist. Och den som är "sämst" i klassen hade tur och var ända nollan och vann. Men så är de inte i dressyr, visst man kan ha tur, men inte riktigt lika mkt som i hoppning. I dressyr måste man kunna rida för att vara med och fajtas om placeringarna.
Vissa tycker att dressyr är de tråkigaste dom har ridit.
Men då har dom inte ridit riktig dressyr. Den känsla man får när man känner att allt går bra. Att man är ett med hästen, är så underbar! Att Känna att hästen verkligen lyssnar på en till 100% och gör allt man ber om. Man kan bara sitta där och gunga med i rörelsen.  Jag tycker faktist synd om dom som inte upplevt den känslan. När jag får den känslan så sitter jag bara och ler. De kan bara vara när jag sitter och trimmar lite i ridhuset på volten och plötsligt släpper de, ja då rider jag runt och har värsta Smilet resten av ridturen.



Terräng är de roligaste jag har gjort, men de är ändå dressyr som jag vill statsa på, och som jag vill rida i frammtiden - med fälttävlan och hoppning som jag såklart tävlar ngn gång ibland.
















Vilken gren tkr DU är roligast ?

Kommentarer
wwiillmmaa

HOPPNING FTW :D

2010-11-20 14:05:41
Anonym

Hoppning :)

2010-11-20 18:13:46

Om du tror att hoppning är 80% tur om man blir placerad så kan du bara mena mindre hopp! Om du ska kunna bli placerad i La, Msv B eller Msv A så har det inget med tur att göra! ;)

Det man kan ha tur i är att det går dåligt för dom andra, och isf är det lika mycket tur i dressyren ;p



Hoppning såklart! :)

2010-11-21 14:10:14

Sabina:

Menar att i hoppningen kunde den "sämsta" ha tur o va felfri, och den "bästa" hade otur och rev ett hinder. Men har inte alls lika mkt tur i dressyr som i hoppning :)

2010-11-22 07:22:07
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!