ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

Hur många dagar kan man egentligen rida "serriöst" ?

2011-03-31 21:23:10 / 6 kommentarer ..


Fick en fråga, eller ngn tyckte väl att jag var konstig som skulle trimma Smirre 5 dagar i rad.



Riktigt så var det ju inte ;)

Visst jag skrev
Onsdag - lösgörnade, Torsdag - rida bommar, fredag - carro rider honom, lördag - tävling, söndag - Anna träning.

Onsdag och torsdag bytte ju plats.

Nu trimmade ju inte jag 5 dagar i rad. utan han rids bara torsdag,fredag och söndag hårda pass.
Men ändå, jag ser inge fel med att trimma 5 dagar i rad. Visst om det hade varit så att jag skulle ridit i ridhus hade jag självklart inte gjort det, för hästen behöver komma ut. Men om man rider ute i skogen/utebanan kan man trimma 6-7 dagar i veckan om man vill.
hästen är född för att röra på sej 16-20 timmar om dygnet! Vi rider på dom kanske 1 timme, 1,5 på sin höjd. Om dom då får jobba lite extra på den tiden gör det inget. Resten av dom 23 timmarna står dom iprincip helt stilla. På vinterna rör dom sej knappast mycket i hagen pga all snö- och dom rör sej ingenting i boxen.
Jag tycker att folk rör på sina hästar förlite. Hästen mår bra av att röra på sej, att arbeta eller gå i hagen gör dom glada! Dom blir inte det om dom får stå i en box 23 timmar om dygnet. Därför försöker jag alltid när jag är ledig att rida Smirre 2 gånger om dagen.

Visst man kan inte rida skiten ur dom varje dag, då håller dom inte. Men med trimma menar jag inte att rida skiten ur dom. Jobba dom bara. skritt, trav galopp, lite skänkeelvikningar och sånt som tränar dom visst. men inte så dom blir så trötta att dom knappt kan stå.

Sen det här med att folk ger sina hästar vila tycker jag är såååå onödigt! ge inte era hästar  vila en dag i veckan. Dom mår inte bra av det. Smirre har en skrittdag, och det räcker för honom. Han får aldrig en dag då han stå helt. Det är faktist så att hästarn som får stå 1-2 daagar i veckan håller sämre än dom som får ut och skritta dom dagarna istället. Så om ni tycker att era hästar behöver "vila" eller inte jobba så hårt. Ut och skritta/gå med dom en timme istället för att låta dom stå och hänga i boxen. Hästen är eran bästavän. Och vem vill inte att dom ska må bra?

De är mina åsikter. Jag står för dom, och Smirre kommer aldrig få stå ngn/ngr dagar i veckan. Jag vill att han ska få det så bra som möjligt, och det får han när han kommer ut och får jobba!



Sen bygger dom bättre muskler om dom rör på sej regelbundet, och Smirre är ju rätt bra musklad, han har ioförsej varit bra musklad redan får början, men har nog hållt sej så bra för att han får röra på sej mycket. Han är ju trottsallt skapt för det från början.

Kommentarer
Petra - Tävlingryttare mot toppen!

Håller med! :)

Min häst får ingen dag att åtehämta sej egetligen. Rider på som vanligt 6 dagar, och en dag skritt och trav. det är han återhämtningsdag och han håller bra! :) :)

2011-03-31 21:46:50
wwiillmmaa

Bra och intressant inlägg. Min häst får 2 skrittdagar i veckan och sen ridar jag på som vanligt dom andra dagarna :)

2011-04-02 09:12:18
anonym

håller med! min ponny får heller aldrig vila. hon blir bara stel ut av det. Så jag kan ta det lugnt och skritta och trava två gånger i veckan jag med bara. :)

2011-04-02 18:00:39
Anonym

min häst rids hårt 6 dagar i veckan och skritta/ibland vilar en dag(:.

2011-04-02 18:53:35
Anonym

Det beror helt på hur hästen är byggd och hur den ser ut om den ska kunna tränas så där. Och så där mycket träning i längden kan skada dom. Om det inte görs rätt och med rätt variation.

2011-04-02 22:24:56

Jag tror det är absolut individuellt om hästen behöver en vilodag eller inte. Sen undrar jag var du kan visa mig källa på att hästar som skrittas på "vilodagen" håller längre än hästar som vilar?



Sen tror jag inte personen menade just trimning i sig 5 dgr i veckan, utan att det är på bana/ridhus/utebana etc som hästen rids. DET tycker inte jag är okej iaf. Men alla gör olika. Jag själv rider min häst max 2-3 ggr på bana varje vecka. Resten rider vi dressyr ute.

2011-10-20 20:14:38
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!