ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

Hjälp ?

2011-05-31 22:22:28 / 2 kommentarer ..


Behöver hjälp med en sak, eller iaf tips.
När jag rider ut/skrittar ut är jag väldigt hård på Smirre att han absolut inte får äta. Låter honom verkligen int e stanna och beta/ta sej en tugga på ett lövträd. Och det tänker jag aldrig släppa på. Vill att han ska koncentrera sej på mej och inte på gräset. Men ibland när vi skrittar av och han har varit superduktigt och jag inte har något godis har jag stannat någon gång och låtit honom beta som belöning. tex efter högbohoppningen så hade vi inget godis så jag lät honom ta sej några tuggor gräs som belöning och lixom "vad duktig du är!". Men jag känner att mina "regler" blir så otydliga och att jag ger dubbla regler lixom.

Någon som vet hur man kan lära sin häst att "nu får du beta/nu får du inte". Fattar ni vad jag menar ? Vill ju inte gör Smirre förvirrad och först skälla på honom för att han försöker äta och sen nästa dag får han det. Om man kan göra något som visar att det är okej. Eller det kanske inte finns något utan att han får lära sej att det aldrig är okej att beta ?
Ni fattar vad jag menar va ?


Kommentarer
Melinda

Jag tror inte det finns något sätt att lära dom som du vill. Utan att du antingen frå acceptera att han går och äter när du vill, eller att han aldrig får äta när du rider. Man får inte vara otydlig och göra så dom får ena dagen och inte får andra. :)

2011-06-01 08:45:13
Amanda

Men han fattar inte som efter du ridit att "nu har jag varit duktig" om han får gräs. Som leif säger, en klapp på halsen är belöning för dom, för dom kan inte koppla ihop att gräs=jag har vsrit duktig :)

2011-06-01 08:47:18
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!