ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

ridtips

2011-07-28 12:00:00 / 0 kommentarer ..


denna gång blir det en annan övning, som man kan göra oavsett vilken nivå och gren man rider. Är man lite duktigare är det bara att höja svårighetsnivån lite!

Det går ut på att man rider upp på medelinjen (vill man göra det längre vänder man upp tidigare). Flyttar några steg i sidan, se till att hästen är korrekt ställd och böjd, och att hästen håller takten. När man gjort det rakriktar man den och rider frammåt några steg för att sedan flytta igen. så håller man på så tills man kommer ut på spåret. Sen nästa långsida brukar jag rida in på diagonalen och öka traven/galoppen. Då får man mer energi in i skänkelvikningarna och får en känsligare häst.

Den här övningen ger en mer känsligare och lydigare häst. Iomde att man rakriktar den ser man om den flyttar ärligt åt sidan och är med på dina hjälper. Du får den mer alert för hjälperna och hästarna blir lösgjorda av den.
Glöm inte : En känsligare och lydigare häst är roligare att rida och man får roligare tillsammans ;)

Är övningen för svår kan du börja i skritt och trava på diagonalen när du vill byta varv. Är övningen för lätt kan du göra det i galopp eller flytta i sluta. I galoppen får man jobba lite mer men det stärker hästen otroligt! och man får galoppen mer samlad iomed att man flyttar den i sidan. När du rider på diagonalen kan du göra ett enkelt byta för att checka av att den är på hjälperna (:



(Allra bäst är det om man rider på lång bana ^^ )

Kommentarer
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!