ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

WORD

2011-07-27 22:00:00 / 5 kommentarer ..


En mening har berört mej väldigt mycket sedan jag såg den.

"Hästar är det enda djuret på jorden man har tillåtelse att slå... "



Det är sant till viss del. Det är olaglit att slå hästar från marken. dock inte när man sitter på hästryggen. Det gör det hela nästan ännu hemskare.
Jag mår illa när jag ser någon blir slagen. den här bilden jag la upp nyss gör så jag mår illa. jag kan inte ens se filmer där en liten mygga blir plågad tex. Jag hatar spindlar, men skulle aldrig få för mej att dra av den ben ett för ett tex som vissa för ? Då har man väl ändå inget hjärta ?

Smirre är min bästa vän och jag skulle aldrig, aldrig, aldrig, aldrig få för mej att slå honom, jag kan inte ens föreställa mej hur det skulle vara. På tävlingar mår jag offta illa pga att folk spöar upp sina hästar på banan. Jag rider med spö, men det är sällan jag använder det. Visst, man får inte vara mesig när man är med hästar. Bestämd lär man ju vara. men inte agressiv. På banan använder jag mitt spö för att ge Smirre lite mod. Om vi kommer mot en mur tex brukar jag lägga till det och då blir Smirre mycket mer taggad och glömmer bort att titta. Eller innan startsignal brukar jag tagga upp honom genom att lägga spö lite lätt på hans bakben för då blir han mycket gladare på att hoppa. Men jag tål inte att se andra spöa upp sina hästar bara för att dom stannade. VARFÖR ?! Hallå, skadan är redan skedd! Varför göra det ännu värre ?

Nej fy fan för er människor som någon gång spöat upp era hästar. Ni har inget hjärta.

 

Jag ber er inte sluta använda spö eller sporrar. Jag använder fortfarande spö. Men tänk ett steg längre. om jag slår honom nu, hur blir siuationen då ? Jag har spöt som en förlängd arm, och det funkar super för mej. 
Hästar är känsliga, dom känner när en fluga sätter sej på deras bakben.

Kommentarer
Vilma

Menar du att man är hjärtlös om man piskar sin höst i utbildande syfte? Tex på träning för att hästen stannade? Man bör ju lyssna på tränaren annars är det väl ingen ide att träna för instruktör? :)

2011-07-27 23:58:57
Alma

Vilma: Jag tror Irma menade verkligen Spöade, (slår flera gånger) , Inte bara en gång. Jag håller med Irma iallt det här.

2011-07-28 09:59:22
Alma igen

Eller typ slår hästen från marken med spö efter en runda där det inte gått så bra.. Det är Hemskt!

2011-07-28 10:01:17
Vilma

Alma, det gör liksom vi alla på träningar när hösten vart dum. Och då menar jag dum, spöar dom 2,3 gånger ordentligt. Men kanske inte på det vis du eller Irma menade.

2011-07-28 13:40:55
Alma

Ja, vi kan ha menat helt olika, svårt att säga när vi endast pratar så här över datorn :)

2011-07-28 19:56:38
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!