ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

Ridtips

2010-07-29 20:20:34 / 3 kommentarer ..


Tänkte ge ut lite ridtips för er som vill ha, ni som inte vill ha behöver ju inte läsa ;)

Detta är ngt som man behöver tänka på när man rider överallt, hela tiden :) Fast kke mest riktat till dom som ska rida dressyr/hoppning på banan osv (a)

Sitsen :
Man ska ALLTID tänka på sitsen när man rider, ALLTID! Vissa koncetrerar sej så på att hästen ska gå i form och böja på nacken att man glömmer det viktigaste av allt, och de är sitsen! formen kommer automatiskt om man sitter rätt. för sitter man rätt = påverkar man hästen rätt :)
Jag satt från början bra, sen började jag tänka på att hästen skulle gå i form ist, så då tappa jag min sits och började lägga till lite ovanor :/ som tex att sitta lite frammåtlutad ed axlarna frammåt , lägga händerna nere på mankammen osv. men nu har jag hittat den igen och nu sitter jag igen bra :)

       

Mina sitsar i hoppning och dressyr :b


Framåtbjudningen:
Ngt annat som är nästan lika viktigt som sitsen som oxå kommer före formen är framåtbjudningen! En häst ska gå frammåt, utan att vara het. Den ska gå frammåt i en "svungande" gångart. Så de är en sak man ska tänka på när man rider är att den ska svara frammåt, självklar ska den oxå svara bakåt :)
Smirre kan bli lite lat ibland, han är en riktig liten latis, och då brukar jag "köra frammåt" honom ngt varv, asså att jag helt enkelt galopperar och ökar ordentligt på långsidorna och sen kortar jag upp honom på långsidorna, ja gör så tills dom lyssnar, och självklart inte för mkt , dom måste ju orka oxå ^^ de brukar funka för mej :))

Ngr saker man kan rida sen är oxå:

Volter:
Rid på mkt volter, först 20 m volter och så minskar du, sen ökar du den, minskar igen osv. Hästen ska gå rättställd, men du kan även ställa utåt ibland för att få koll på yttersidan :) Var noga med att den går rättställd men inte skjuter ut bogen elr viker sej i halsen. Det som är bra när man rider på volter är att man får koll på yttersidan samt att hästen blir lösgjord :))

Skänklevikning:
Om din häst är väldigt stel elr inte går i form fast du rider rätt, så testa att på långsidorna flytta in (asså skänelvikning) 3-4 steg sen rakriktar du och rider frammåt, sen flyttar du tillbaka till spåret, gör så och byt varv mm tills hästen lyssnar på dej, du kan oxå ida skänkelvikning längs spåret, och sedan efter halva långsidan "byta ut" och rida bogen in elr öppna, då måste hästen lyssna , och när den lyssnar = då kommer formen :D

Avsaktningar/Igångsättningar:
De är ngt som är jättebra att rida, då börjar hästen jobba :) att rida på en volt, och så rider man först skritt, sätter igång till trav, sen halt, sen skritt, sen galopp, sen trav igen, och så halt, och så trav igen, och så galopp.
Osv , så fortsättar man :)

Sen ngt som många INTE (:o) tkr att man ska rida med är hjälptyglar, och de tkr jag är dålig att andra tkr är fel. För hjälptyglar är jättebra! Som med Puff, han hade iprincip aldrig gått iform förut, och då från en början red jag med gummisndd på ridbanan samt ute,och de hjälpte honom att bygga rätt muskler. för innan hade han ju inte dom musklerna som gjorde att han orkade gå iform, men sen när han hade fått musklerna rätt osv vart han mkt mjukare vilket ledde till att han gick iform bätter :) Så om man har en häst som är väldigt svårarbetad tkr jag att man ska rida med ngn hjälptygel såsom graman, gumpsinodd, Chambon (används mest vid longering dock) och Thiedemantygel :)


Hoppas ni blev nöjda och kommenterar om ni tkr jag har fel elr rätt ^^

Kommentarer
anna k

Bra Irma! :D ridtips gillar vi (y) mera sånt! :D

2010-07-29 22:36:54

tack för ridtipsen, speciellt med sitsen, ibland tänker jag bort det, och fokuserar mer på formen, vilket jag inte får göra :)



tyvärr kan jag inte flytta rosie så mycket och så.. hon kan knappt nånting känns det som x) men hon lär sig mer och mer å det bästa är att ja rider mest på banan och då är det jämt hårdträning att gå i formoch jobba med bakbenen ;)<3

2010-07-29 23:14:28

tästade faktiskt lite av tipsen idag, pepsi kan ha lite svårt att jobba i rätt form, och efter en stund, jadu hon trampa under sig som alrig förr, och hade riktigt fin form ;d

2010-07-30 22:05:29
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!