ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

Bett

2011-04-29 19:30:00 / 6 kommentarer ..


Dags för ett "åsikts-inlägg" nu. Och denna gång tänker jag skriva om bett.

Alla "NH-människor" tycker ju att alla bett är djurplågeri nästan, utom hackamoore för det är ju bettlöst. alla ponnyungar skiter i hur skarpt bett dom än rider med, kan sitta och rida med kandar hemma utan att hantera det och bryr sej inte/vet inte bättre. JAG tycker inte bett är djruplågeri , verkligen inte! och inget bett är förskarpt tycker jag. För mej kan ett "skarpt bett" vara väldigt milt i en viss hand. Medans det "mildaste bettet" kan vara skarpt med en annan hand. jag menar - det är handen som avgör om bettet är skarp eller inte!
Och sen finns det nog inget bett idag som gör direkt ont på hästen. Inte pelham, tvådelat, pessoa osv. Jag tror inte det gör ont på hästen om det är rätt anpassat och passar hästens mun.



Varje bett har ju sin "historia" eller vad man ska kalla det. enligt "NH-människorna" är varje bett djurplågeri. Tex 2-delat nyps. När jag berättade (kommer inte ihåg hur det kom sej) att jag ibörjan red Smirre på 2-delat fick jag några på mej. Och då kollade jag upp om det nyps. Jag satte på honom det tvådelade och tog tag i tygeln för att se om det verkligen nyptes. Tror ni det gjorde det då ? nej det gjorde de faktist inte!

Sen vet jag inte om det är såhär, men jag tror att alla bett som svenska ridsportförbundet har tillåtit inte kan skada hästen. Dom måste ju ha testat betten och sett om det där "nyptes/gjorde ont" på hästen. Dom kan ju inte ha sett ett bett och tänkt "det där är säkert snällt, det behöver vi inte kolla hur det ligger i hästens mun vi tillåter det ändå!". Jag kan inte tänka mej att dom gjort så faktist ...

Sen är det klart att man lär undvika och rida med vissa bett. Vissa kan helt enkelt inte rida med tex hackamoore, eller pelham , ja vilket bett somhellst! Dom betten passar kanske inte hästen. Men bett är frortfarande verkligen inte djurplågeri!
Hästar är stora djur, hade ett bett gjort så ont på dom som vissa säger hade dom visat det. Visst, dom är oxå tåliga. Men tro mej, man ser när någon häst inte trivs med något. Och hade bett gjort så ont, ja dom hade visat det.
Sen ser man på hästar när dom inte trivs med det eller när dom är uppstressade. På bilder ser man ganska offta hästar som är uppstressade osv, och det första man tänker på då (dom flesta tänker så iaf) att dom rider på för starkt bett. Men det är ju faktist handen som skapar oro och uppstressning.

"bettet blir vad handen gör den till"

Vad jag vill säga med det här inlägget är att inget bett är djurplågeri. Visst, vissa bett kan vara mindre bra. Det beror på vad som passar ryttaren och hästen bäst.
Tex ett vanligt 3-delat som anses vara ett av de mildaste betten kan vara starkt och skarpt i fel händer.
Och ett pessoa/stång/pelham/flippanbett som anses vara starka kan vara milda i rätt händer.
Och hackamoore, som alla säger är så snällt för det inte ligger i hästens mun. Även det kan vara starkt och skarpt. Det kan t.o.m vara riktigt starkt i fel händer.
Sen så dom som betslar upp sin häst upp till öronen gör lite fel. KAN man rida sin häst med tredelat (som faktist stör hästen minst) är det ju bara bra. Men om man har en stark häst och lär slita sönder för att få stopp på den med ett tredelat så är det mycket bettra att rida med stång så man slipper dra i hästens mun.
DÅ tycker jag det är bättre att rida på ett skarpt bett, annars rid på så milt bett som möjligt :)

Olika bett :









Bett jag rider med -
2-delat
3-delat
stång
pelham
3-delat med tungfrihet

Kommentarer
Anonym

Håller med dig!! :)

2011-04-29 20:27:48
wwiillmmaa

Jag håller med dej! Handen avgör helt klart! :)

Dock tkr jag inte om pessoa, trotts att handen avgör ... :)

2011-04-29 21:10:05

om bett verkligen hade varit djurplågeri, hade väl inte folk och några få antal forskare kommit upp med det NU.. ? :)

kanske för 3-4 år sedan om inte mer isf.

och tvådelat nyps bara när man VERKLIGEN sitter och sliter i hästen, bokstavligen. inte om man har en mild och snäll hand :)

2011-04-29 21:41:11
,

håller med dej helt o hållet , men annars är ju nova bett oxå väldigt bra, nog det snällaste :)

2011-04-29 21:54:02
Anonym

Pessoa är djurplågeri ...

ger dubbla singnaler

2011-04-30 08:52:54
ella

Bett kan göra ont, oavsett vad folk tycker eller inte tycker.



http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/hast/naturligt-hastliv/Bettets_inverkan_pa_hasten.pdf

2011-05-30 17:17:56
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!