ANNONSER KAN DU SÄTTA HÄR

Stretching

2011-06-24 22:30:52 / 2 kommentarer ..


Jag brukar alltid stretcha Smirre efter ett ridpass. Efter ett dressyrpass/hoppträning på utebanan eller en ridtur i skogen. Dock om jag bara skrittat och tagit en lugn trav så stretchar jag absolut inte. Hoppas verkligen inte att ni heller gör det. Hästarna måste vara varma i musklerna.
Stretchar frambenen änsålänge på 3 olika vis och bakbenen å 2 olika vis. Tänkte visa dom sätten i olika delar. Här är ett sätt jag brukar köra.

Detta sättet stretchar bogen och armbågarna.

Man ställer sej som om man ska kratcha hovarna. tar upp benet och för det sedan försiktigt uppåt och frammåt. Ta det försiktigt i början. I början kan du ta ca 90 grader eller lite svagare. Så håller du upp benet såhär :
(tänk på att vi har gjort det här ett tag så inte såhär högt ibörjan!)



Ibörjan tar du somsagt lite längre när men nästan 90 grader. Du kan hålla sådär i ca 10-15 sekunder, men när ni hållt på ett tag kan du öka försiktigt. Jag håller Smirres ben sådär nu i ca 30 sekunder. Men aldrig längre än 35. I sånafall kanske man borde stretcha sådär två gånger.

Tänk på att hålla benen rakt fram och tänk på att hålla din rygg rak. Annars kan du knäcka din egen rygg!



Där det röda strecket går är ungefär vart ni kan börja, och efter någon vecka öka på med 3-5 sek och höja upp lite. Jag har hållt på såhär med Smirre ett halvår och det är den här månaden vi har kommit upp i den här höjden. Dock tänker jag inte ta upp högre än så.

På det gröna området är där det tar som bäst. (tar dock lite överallt runt om benen men detta är var det ska stretcha)


Jag upplever att både Smirre och Puff fick mycket friare och bättre rörelse med frambenen när jag stretchat såhär.


Kommentarer

Bra inlägg tycker jag :))

Brukar själv stretcha efter lite hårdare pass :)

2011-06-25 17:45:41

Så där gör jag plus en massa mer varje gång jag har hoppat eller ridit dressyr :)

2011-06-26 21:48:43
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback

  Här får du följa mig, Irma, och min ponny Enets Smirnoff i med- och motgångar!
  

Jag heter Irma, är 14 år och har en egen ponny som heter Enets Smirnoff. Han är född 2003 och e. Rodlease Dancing Gold. Vi tävlar i mestadels dressyr, men även hoppning och ska antagligen debutera fälttävlan i sommar. Vill du läsa mer om mig och Smirre? Tryck på 'Läs mer om mig' här under!


Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!